вторник, 28 декабря 2021 г.

Організація групової роботи молодших школярів під час виконання завдань з української мови

 Організація групової роботи молодших школярів під час виконання завдань з української мови

 

 

 

                                                   Підготувала : Савощенко Надія Вікторівна,

                                                            учитель початкових класів (І категорії)

                                                           Глухівського ліцею-інтернату з посиленою

військово- фізичною підготовкою

 Сумської ради Сумської області

 

      Модернізація сучасної освіти передбачає формування в молодших школярів соціальних навичок і, насамперед, спільну працю в парах, групах з різною кількістю дітей. Така навчальна співпраця виховує в школярів повагу до інших, уміння дати оцінку роботі інших або висловлювати з цього приводу критичні зауваження, змінити свою думку в разі переконливих аргументів інших учасників спільної роботи. 


Для цього слід перетворити кожен урок у школі на урок мислення-спілкування, урок-діалог. А щоб кожну дитину навчити розмірковувати, гнучко підходити до вирішення проблем, знаходити нові, оригінальні рішення, необхідно розв’язати цілу низку завдань, які стоять перед сучасною школою:

-формувати в учнів розвинуте критичне мислення, здатність виробити власну точку зору та поважати точку зору інших;

-виробляти навички ефективного спілкування, які дають змогу вступати в контакти з усіма людьми, уникати конфліктних ситуацій;

-виробляти вміння творчо працювати, вирішувати різноманітні проблеми;

-сформувати бачення самого себе в взаємозалежності з іншими.

Початкова школа відіграє вирішальну роль у розвитку особистості. Тому постає проблема пошуку ефективних методик варіативних форм навчання молодших школярів.

        Гуманізація системи стосунків «учитель – учень» , задоволення потреб дітей у спілкуванні та співпраці обумовлюють поєднання індивідуальних, групових і фронтальних видів роботи, адже саме через групові форми виконання завдань у дітей формується позитивна мотивація до навчальної співпраці.

    Упродовж трьох останніх десятиліть у педагогічній науці розробляється теорія колективних способів навчання, що базуються на досвіді педагога О. Г. Рівна, який працював у 20-х роках ХХ ст. Цією проблемою займається доктор педагогічних наук, професор Красноярського педагогічного університету , який запропонував концепцію колективних способів навчання ( елементи методики ).

Застосування цієї теорії дає можливість отримувати позитивні результати у навчанні молодших школярів, оскільки :

1) група створює умови « суспільства в мініатюрі»;

2) групова форма роботи дає можливість отримувати зворотний зв’язок і підтримку від людей, що мають спільні проблеми;

3) у процесі групової взаємодії відбувається прийняття цінностей і потреб інших людей;

4) в умовах групи людина відчуває, як її сприймають інші, користується довірою, оточена турботою; крім того, член групи сам довіряє іншим, турбується про них ;

5) ситуація групи може значно полегшити проблеми, що зявляються в міжособистісних стосунках, дає можливість поексперементувати різними стилями спілкування між партнерами по групі;

6) у групі кожен відчуває себе рівноцінним партнером у спілкуванні чи в будь-якій творчій взаємодії;

7) група заохочує спробу саморозкриття та самовдосконалення кожного її члена, внаслідок чого зростає впевненість людини у своїх силах.

Групова робота на уроках у початкових класах може бути ефективною, якщо дотримуватися таких вимог :

- методично обґрунтовано обирати той чи інший вид групової навчальної роботи на конкретному уроці, що визначається метою уроку, особливостями матеріалу, який вивчається ;

- правильно формувати групи ;

- ретельно обмірковувати структуру уроку з використанням групових форм навчальної діяльності;

- розробляти інструкції, пам’ятки, які спрямовують групову навчальну діяльність ;

- регулювати міру вчительської допомоги групам у процесі їх роботи 4

- вчити молодших школярів співпрацювати під час виконання групових завдань.

Перш ніж вводити до структури уроків різні види групової навчальної діяльності, потрібно навчити молодших школярів співпрацювати.

Для цього доцільно використовувати такі інструкції.

Правила загального обговорення

1. Не говорити всім разом.

2. Заперечуючи, звертатися безпосередньо до учня.

3. Всім слухати одного.

4. Постійно використовувати позначки «+», « - », « ? ».

Правила дружної роботи

1. Перед роботою слід домовитися, хто її виконуватиме.

2. Не сперечатися даремно.

3. Намагатися зрозуміти один одного.

Правила продуктивної праці

1. Уважно читати завдання-інструкцію.

2. Працювати так, щоб не заважати іншим.

3. Вислуховувати думки кожного члена групи.

4. Користуватися додатковою літературою.

5. Вкладатися у визначений час.

6. Давати можливість презентувати дослідження усім членам групи.

7. Дотримуватися « Правила піднятої руки».

Правила презентації

1. Презентувати спільний проект можуть лідер групи або члени групи по черзі.

2. Дотримуватися визначеного часу.

3. Бути ввічливим і стриманим.

Особливо цінним у роботі групи є те, що учні мають змогу брати на себе різні ролі :

-експертів, що аналізують проблему;

-учасників, які шукають альтернативного розвязання проблеми ;

-мислителів, що аналізують взаємозв’язки між явищами ;

-співрозмовників, котрі вміють активно слухати, підтримувати розмову, домовлятися, досягати згоди ;

-партнерів, що вчаться співпрацювати ;

-друзів, які піклуються один про одного, допомагають, довіряють один одному.

Про закінчення роботи сигналізують фішками; зелена –кінець роботи ; жовта – група ще працює, червона – прохання про допомогу.

Успішне засвоєння навчального матеріалу залежить не тільки від пізнавальних можливостей і здібностей дітей, а й від організації вчителем роботи на уроці, коли кожен учень працює з оптимальним навантаженням. Саме для цього й потрібен диференційований підхід, коли форми і методи навчання добираються відповідно до індивідуальних здібностей дитини, сприяють її повноцінному розвитку.

Організовуючи навчальну діяльність учнів, педагог має детально її обміркувати, щоб кожен школяр був зайнятий розв’язанням посильного завдання, щоб інтерес до навчання наростав від уроку до уроку. Слід добирати варіанти вправ, розраховані на певні групи дітей – і за складністю, і за формою : для одних – щоб не втратили інтересу, для інших – щоб ліквідувати прогалини.

   При розвязуванні групового навчального завдання міра співпраці школярів може бути різною.

1. Співпраця відбувається на всіх етапах виконання групового завдання.

2. Учні виконують завдання індивідуально, але іноді звертаються за допомогою один до одного й обговорюють хід роботи.

3. Кожен член групи індивідуально виконує частину спільного завдання, після чого підбиваються підсумки, проводиться обговорення одержаних результатів та формулюється загальна відповідь.

Найбільші можливості для спілкування на уроках української мови групова діяльність забезпечує на етапах закріплення і поглиблення знань, систематизації та узагальнення вивченого матеріалу, контролю та корекції знань.

РОБОТА НАД ЗАСВОЄННЯМ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ В ГРУПАХ

Групи можуть виконувати однакове завдання.

На уроках української мови для роботи в групах можна використовувати вірші, тексти, речення, поділені на частини ( вони лежать у конвертах ). Група має відновити попередній зміст тексту, виконати поставлене завдання.

Хмарка

В літнє небо вийшла хмарка,

Хмарці стало дуже парко,

Облилась вона дощем.

А малята під кущем

Їй гукнули :

- Мала хмарко,

Хай частіше буде парко,

Проливай дощі-хлющі

На городи, на кущі,

На жита, на пшениці –

Буде хліб нам на млинці,

Буде каша, буде борщ.

Лий нам, хмарко, щедрий дощ.

Завдання.

Виписати слова з м’якими приголосними, підкреслити м’які приголосні.

Скласти усну розповідь «Щедрий літній дощ», використавши текст вірша.

Одержавши завдання, кожна група приступає до його виконання з коментуванням. Якщо хтось із членів групи не знає відповіді чи має сумнів щодо її правильності, він одразу одержує пояснення. Спілкуваня й надання допомоги мають бути конструктивними й зводитися до з’’ясування сутностівиконуваних завдань, вправ, а не механічного списування.

Під час перевірки всі учні уважно вислуховують кожну, порівнюють свою роботу з роботою інших.

Часто групи виконують різні завдання, але спільною має бути їх тема і мета. Це дає можливість за короткий час опрацювати значну частину завдань. Під час систематизації та узагальнення навчального матеріалу групи виконують завдання, диференційовані за рівнем складності.

Вивчаючи тему « Слова – назви ознак » ( 2 клас ), групи одержують такі завдання :

1. Виписати синоніми до прикметників :

І група – важливий ;

ІІ група – вимогливий ;

ІІІ група – освічений ;

І V група – хвалькуватий.

2. З кожним синонімом побудувати словосполучення, з одним із них скласти речення (кожен член групи окремо ).

Вивчаючи тему « Речення » ( 3 клас ), групи виписують 2 – 3 фразеологізми до даного слова, вводять його в речення.

І група – до слова руки ;

ІІ група – до слова очі ;

ІІІгрупа до слова правда ;

ІV група – до слова лихо.

Можливий інший варіант, коли всі групи виписують фразеологізми до одного слова.

Використовуючи словник ( 3 клас ) , описують руки :

І група - руки матері ;

ІІ група – руки батька;

ІІІ група – руки бабусі;

ІV группа – руки дідуся.

Робота зі « Словниковою скарбничкою » ( 4 клас )

Діти виписують зі скарбнички епітети до слів :

І група - ялинка. Скласти і записати науковий опис.

ІІ група - осика.. Скласти і записати розповідь.

ІІІ група – береза. Скласти і записати художній опис.

ІV група - калина. Скласти і записати міркування.

Учні виписують антоніми до слів, пригадують і записують прислів’я з даною парою слів. наводять приклади прислів’їв з іншими парами ( 4 клас ) :

І група – літо ( «Літо запасає, зима – поїдає»

ІІ група – день ( «І вдень і вночі сняться калачі» )

ІІІ група – праця (« Праця годує, а лінь марнує» )

ІV група – правда (« Правда брехні не товариш» )

    Ефективною формою роботи є виконання кожною групою частини завдання, загального для всього класу. Така робота обовязково завершується обговоренням виконаного завдання.

Наприклад, на уроці розвитку мовлення за темою «Весна» кожна група писала казку про один із весняних місяців. У результаті вийшла казка про всі весняні місяці.

І група

Прочитати казку. Написати продовження про Квітень.

У прекрасної царівни Весни було три брати : Березень, Квітень, Травень. Березень був якийсь дивний – то він веселий і теплий, із Сонечком дружить, Відлигу до себе в гості запрошує, а то раптом насупиться і з Завірюхою заприятелює. А от Квітень …

ІІ група

Прочитати казку. Написати продовження про Травень.

У Березня є брат Квітень. Перші квіти людям дарує : синьоокі проліски, золоті кульбабки, рожеві медунки. Бруньки на деревах ось-ось луснуть, абрикоси стоять, як рожеві хмарки. Дружить Квітень із Сонечком, з легеньким Вітерцем, теплим Дощиком, з веселими пташками, бджілками й метеликами. А його брат Травень …

ІІІ група (сильні учні )

Скласти казку про Березень.

Інколи робота в групі потребує розподілу навчальної роботи між її виконавцями – тоді кожен член групи виконує частину спільного завдання. Таку навчальну діяльність можна назвати індивідуально-груповою. Її виконання оцінюється спочатку в групі, а вже потім виноситься на розгляд усього класу та вчителя.

Учням подобається писати твори в групі на тему «Пори року». Працюючи над темою «Осінь» , кожен член групи пише текст на один із пунктів плану :

1. Стан природи.

2. Квіти на клумбі.

3. Дерева восени (учень пише на вибір про одне із дерев ).

4. Птахи.

5. Водойми ( ставок, річка ).

Весна

1. Пригріло сонечко.

2. Вербові котики.

3. Перші квіти (підсніжник, пролісок, мати-й-мачуха ).

4. Ми принесли на крилах весну.

5. Перша прогулянка бджілки.

Зима

1. Біле-біле все навкруг.

2. Теплі шубки в зайчика й лисички.

3. Птахи біля годівниці.

4. Розваги дітей взимку.

5. Праця людей взимку.

По закінченні діти обєднують свої роботи в один твір, записують кінцівку.

Аналогічна робота проводиться, коли діти описують осінній ліс чи пишуть твір на тему « Квіти під моїм вікном» тощо.

Групова робота вносить різноманітність у навчально-виховний процес, дає можливість одразу одержати відповідь на незрозумілі питання, забезпечує реальний вибір посильних завдань.

Групова навчальна діяльність активізує учнів, забезпечує продуктивне навчання, задовольняє надзвичайно важливу потребу – потребу у спілкуванні.

Групова робота виховує самостійність і наполегливість, вміння співпрацювати разом, в ній формується й виховується особистість.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Міні-проєкт "Водойми"