понедельник, 16 июня 2025 г.

Практична робота №10

 

Практична робота

1. Опрацювати рекомендовану літературу.

2. Проаналізуйте документи оприлюднені на сторінці веб-сайту університету «Академічна доброчесність» ( https://gnpu.edu.ua/index.php/ua/pro-universytet/akademichna-dobrochesnist  ).

На сторінці «Академічна доброчесність» Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка оприлюднено низку документів, які відображають системний підхід закладу до формування культури доброчесності в освітньому середовищі. Центральним серед них є «Політика академічної доброчесності», що містить чітке визначення поняття доброчесності відповідно до українського законодавства, опис основних принципів (чесність, відповідальність, повага до інтелектуальної власності, справедливість), а також вказує на типові порушення — зокрема, плагіат, фабрикацію, списування, неправомірну допомогу під час оцінювання тощо. У документі закріплено механізми запобігання цим порушенням і визначено санкції, які можуть застосовуватись до здобувачів освіти в разі виявлення недоброчесної поведінки.

Окрему увагу університет приділяє методичному забезпеченню академічної доброчесності. Так, на сайті опубліковано методичні рекомендації щодо написання курсових, кваліфікаційних і магістерських робіт, які включають розділ про правильне оформлення посилань, бібліографії, цитат. Ці матеріали допомагають студентам уникати неусвідомленого порушення принципів доброчесності, дають зрозумілий алгоритм дій і приклади. Рекомендації акцентують на необхідності самостійного виконання робіт, аргументації думок та дотриманні авторських прав при використанні сторонніх джерел.

Крім нормативної й методичної бази, університет реалізує просвітницькі ініціативи, про що свідчить розміщення на сторінці новин про заходи, присвячені доброчесності. Наприклад, у листопаді 2024 року було проведено кілька тематичних семінарів для здобувачів третього освітньо-наукового рівня освіти (аспірантів) із питань формування академічної доброчесності та коректного наукового цитування. Це свідчить про систематичну роботу університету не лише на рівні вимог, а й у сфері формування культури відповідального навчання та наукової діяльності.

Загалом, документи та інформаційні ресурси, представлені на сторінці «Академічна доброчесність», демонструють комплексний і проактивний підхід ГНПУ імені О. Довженка до підтримки доброчесного академічного середовища. Заклад не лише забезпечує дотримання правил, а й створює умови для усвідомлення їх цінності, сприяючи формуванню у студентів навичок відповідального використання знань, джерел і результатів наукових досліджень.

3. Підготуватись до обговорення питань з теми заняття.

4. Дослідити можливості ресурсів для перевірки тексту на наявність плагіату (додаток В).

5. Перевірити тези доповіді на науково-практичну конференцію студентів по темі дослідження у кількох сервісах та порівняти результати.





6. Написати висновки:

-      висловіть власні міркування щодо необхідності формування серед академічної спільноти академічної грамотності й академічної доброчесності;

-      сформулюйте загальні правила дотримання академічної доброчесності;

-      запропонуйте заходи, що сприятимуть дотриманню принципів академічної доброчесності, попередженню й виявленню плагіату;

-      яку, на Вашу думку, інформацію доцільно розмістити на сторінці веб-сайту університету «Академічна доброчесність» з метою популяризації академічної доброчесності серед академічної спільноти.

На мою думку, питання академічної доброчесності сьогодні є не просто вимогою закону чи формальною нормою - це фундамент, на якому будується довіра в освітньому середовищі. Формування академічної грамотності має починатися з перших курсів і підтримуватися на всіх етапах освіти. Це не лише про уникнення плагіату - це про повагу до праці інших, здатність мислити самостійно, відповідальність за власні слова та ідеї. Академічна доброчесність - це внутрішня культура людини, яка проявляється в її навчанні, дослідженнях і спілкуванні.

Дотримання академічної доброчесності ґрунтується на кількох простих, але дуже важливих правилах: завжди посилатися на джерело інформації; виконувати роботи самостійно; не використовувати чужі матеріали без дозволу або без вказівки авторства; не фальсифікувати результати досліджень; не користуватись допомогою третіх осіб під час контролю знань. Ці принципи мають стати не винятками, а нормою поведінки в університетському середовищі.

Щоб ці норми закріплювались, варто впроваджувати заходи, які сприятимуть їхньому розумінню й дотриманню. Наприклад, проводити регулярні навчальні тренінги й семінари з питань академічної доброчесності; включати теми про плагіат і коректне цитування до навчальних програм; створити систему менторської підтримки для студентів першого курсу. Важливо також поширювати інструменти перевірки текстів на плагіат і навчати, як ними правильно користуватися, а саме не для покарання, а для навчання.

 

Я вважаю, що на сторінці вебсайту університету «Академічна доброчесність» варто розмістити не лише політику та документи, а й:

-      короткі відео або презентації з поясненням основних понять;

-      приклади коректного оформлення джерел у різних стилях;

-      інтерактивні тести на знання правил доброчесності;

-      блог або рубрику з розбором типових помилок;

-      відкриту онлайн-платформу для консультацій з академічного письма.

Це зробить тему академічної доброчесності ближчою до кожного студента, допоможе не лише уникнути формальних порушень, а й сформувати справжнє розуміння цінності чесного і відповідального навчання.

Комментариев нет:

Отправить комментарий