Практична
робота
1.
Опрацювати рекомендовану літературу.
2.
Проаналізуйте документи оприлюднені на сторінці веб-сайту університету
«Академічна доброчесність» ( https://gnpu.edu.ua/index.php/ua/pro-universytet/akademichna-dobrochesnist ).
На сторінці
«Академічна доброчесність» Глухівського національного педагогічного університету
імені Олександра Довженка оприлюднено низку документів, які відображають
системний підхід закладу до формування культури доброчесності в освітньому
середовищі. Центральним серед них є «Політика академічної доброчесності», що
містить чітке визначення поняття доброчесності відповідно до українського
законодавства, опис основних принципів (чесність, відповідальність, повага до
інтелектуальної власності, справедливість), а також вказує на типові порушення
— зокрема, плагіат, фабрикацію, списування, неправомірну допомогу під час
оцінювання тощо. У документі закріплено механізми запобігання цим порушенням і
визначено санкції, які можуть застосовуватись до здобувачів освіти в разі
виявлення недоброчесної поведінки.
Окрему увагу
університет приділяє методичному забезпеченню академічної доброчесності. Так,
на сайті опубліковано методичні рекомендації щодо написання курсових,
кваліфікаційних і магістерських робіт, які включають розділ про правильне
оформлення посилань, бібліографії, цитат. Ці матеріали допомагають студентам
уникати неусвідомленого порушення принципів доброчесності, дають зрозумілий
алгоритм дій і приклади. Рекомендації акцентують на необхідності самостійного
виконання робіт, аргументації думок та дотриманні авторських прав при
використанні сторонніх джерел.
Крім нормативної
й методичної бази, університет реалізує просвітницькі ініціативи, про що
свідчить розміщення на сторінці новин про заходи, присвячені доброчесності.
Наприклад, у листопаді 2024 року було проведено кілька тематичних семінарів для
здобувачів третього освітньо-наукового рівня освіти (аспірантів) із питань
формування академічної доброчесності та коректного наукового цитування. Це
свідчить про систематичну роботу університету не лише на рівні вимог, а й у
сфері формування культури відповідального навчання та наукової діяльності.
Загалом,
документи та інформаційні ресурси, представлені на сторінці «Академічна
доброчесність», демонструють комплексний і проактивний підхід ГНПУ імені О.
Довженка до підтримки доброчесного академічного середовища. Заклад не лише
забезпечує дотримання правил, а й створює умови для усвідомлення їх цінності,
сприяючи формуванню у студентів навичок відповідального використання знань,
джерел і результатів наукових досліджень.
3.
Підготуватись до обговорення питань з теми заняття.
4.
Дослідити можливості ресурсів для перевірки тексту на наявність плагіату
(додаток В).
5.
Перевірити тези доповіді на науково-практичну конференцію студентів по темі
дослідження у кількох сервісах та порівняти результати.
6.
Написати висновки:
-
висловіть власні
міркування щодо необхідності формування серед академічної спільноти академічної
грамотності й академічної доброчесності;
-
сформулюйте загальні
правила дотримання академічної доброчесності;
-
запропонуйте заходи, що
сприятимуть дотриманню принципів академічної доброчесності, попередженню й
виявленню плагіату;
-
яку, на Вашу думку,
інформацію доцільно розмістити на сторінці веб-сайту університету «Академічна
доброчесність» з метою популяризації академічної доброчесності серед академічної
спільноти.
На
мою думку, питання академічної доброчесності сьогодні є не просто вимогою
закону чи формальною нормою - це фундамент, на якому будується довіра в
освітньому середовищі. Формування академічної грамотності має починатися з
перших курсів і підтримуватися на всіх етапах освіти. Це не лише про уникнення
плагіату - це про повагу до праці інших, здатність мислити самостійно,
відповідальність за власні слова та ідеї. Академічна доброчесність - це
внутрішня культура людини, яка проявляється в її навчанні, дослідженнях і
спілкуванні.
Дотримання
академічної доброчесності ґрунтується на кількох простих, але дуже важливих
правилах: завжди посилатися на джерело інформації; виконувати роботи
самостійно; не використовувати чужі матеріали без дозволу або без вказівки
авторства; не фальсифікувати результати досліджень; не користуватись допомогою
третіх осіб під час контролю знань. Ці принципи мають стати не винятками, а
нормою поведінки в університетському середовищі.
Щоб
ці норми закріплювались, варто впроваджувати заходи, які сприятимуть їхньому
розумінню й дотриманню. Наприклад, проводити регулярні навчальні тренінги й
семінари з питань академічної доброчесності; включати теми про плагіат і
коректне цитування до навчальних програм; створити систему менторської
підтримки для студентів першого курсу. Важливо також поширювати інструменти
перевірки текстів на плагіат і навчати, як ними правильно користуватися, а саме
не для покарання, а для навчання.
Я
вважаю, що на сторінці вебсайту університету «Академічна доброчесність» варто
розмістити не лише політику та документи, а й:
- короткі
відео або презентації з поясненням основних понять;
- приклади
коректного оформлення джерел у різних стилях;
- інтерактивні
тести на знання правил доброчесності;
- блог
або рубрику з розбором типових помилок;
- відкриту
онлайн-платформу для консультацій з академічного письма.
Це
зробить тему академічної доброчесності ближчою до кожного студента, допоможе не
лише уникнути формальних порушень, а й сформувати справжнє розуміння цінності
чесного і відповідального навчання.
Комментариев нет:
Отправить комментарий